Sådan gik det første døgn uden Facebook

De første erfaringer med eksperimentet #kanviundværefacebook.

17.01.2018

På tvmidtvest.dk bruger vi ikke Facebook til at dele vores nyheder fra 16. til 30. januar. Det er et eksperiment, der skal gøre os klogere på vores egen afhængighed af Facebook i forhold til at dele vores nyheder. 

Med morgenkaffe i koppen var det derfor med en vis spænding, jeg i morges klikkede mig ind i Google Analytics for at se konsekvenserne ved det, journalisten så fint kalder Facebook-cølibat. 

Der har været et fald i antallet af sessioner på 35 procent. Antallet af brugere er faldet med knap 36 procent. Og så er der lidt knap 32 procents fald i sidevisninger i forhold til dagen før. 

Den 15. januar kom 41 procent af trafikken til tvmidtvest.dk fra sociale medier. Dagen efter, hvor vi slukkede for Facebook-aktiviteten, var den dalet til 20 procent. 

Tallene kan virke lidt voldsomme, men på redaktionen er reaktionen positiv. Vi kan se, at vi har en loyal skare af brugere, der finder os ved at gå direkte ind på siden. Og vi havde i går en antal læsere, vi også kan have på en dag, hvor vi bruger Facebook. Artiklen om sexlegetøj var længe mest læste - også uden at være en tur på Facebook. Og så kan en henvisning fra 19.30-nyhedsudsendelsen give et smukt boost til sitet, fortæller aftenvagten. 

Det faktum, at vi i går ikke havde nogle af de sædvanlige krimi-morgenhistorier kan også have påvirket antallet af læsere. 

På grund af de indholdsmæssige forskelle på dagene, venter vi nu på tallene for den første uge og tallene fra de fulde to uger af eksperimentet. Der vil vi for alvor kunne se nogle tendenser, hvor vi ikke skal tage samme forbehold for tallene.

Så den korte konklusion er: Trafikken påvirkes - men det skal nok gå alt sammen. 

Tilføjelse 15:55. Efter input fra kyndig person på Twitter, har jeg forsøgt at sammenligne gårsdagens trafik med den foregående tirsdag. Der ser faldet i sessioner ud til at være på omkring en halv procent, sidevisningerne er den 16. januar 7 procent højere end den 9. januar. Og antallet af brugere er faldet med 0,68 procent. Derfor viser det virkelig, at der skal være data til, før vi overhovedet kan konkludere noget, fordi nyhedsdage er så forskellige. Vi væbner os med tålmodighed. 

Nadia Nikolajeva's picture

Nadia Nikolajeva, Digital chef · nani@tvmidtvest.dk

Importeret fra København til Holstebro, idet jeg faldt pladask for TV MIDTVEST. Uddannet journalist ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Tidligere på tv2.dk og metroxpress. Brænder for medier i udvikling og dialog med deres brugere.