Livet med en streaming-app: Her er de første erfaringer

Her kommer tal og insights om TV MIDTVEST Play.

20.12.2018

Foto: Lasse Uttrup

TV MIDTVEST skal blive et moderne mediehus, hvor vi hele tiden skal udvikle os og tilpasse os borgernes behov.

Derfor tog vi i samarbejde med TV ØST i starten af 2018 hul på udviklingen af en streamingapp. Efter at have været i udbud, blev resultatet appen TV MIDTVEST Play, som er udviklet af Nodes. Her kommer de første erfaringer, siden vi lancerede appen i maj 2018.

Det går sjældent efter planen

Du kan ikke regne med, at din grundige, detaljerede ønskeliste kan følges til punkt og prikke. Uanset hvor dygtige og skarpe alle parter er, så skal man være klar på at sadle om og prioritere benhårdt, når man udvikler en streamingapp. I takt med, at appen blev skabt, måtte vi skære flere og flere funktioner fra på grund af tid og budget. I processen gjorde det ondt at give afkald på funktioner. Men i sidste ende har feedback fra brugerne vist, at enkeltheden og overskueligheden i vores app er en styrke. Så det endte lykkeligt alligevel. 

I det nye år skal appen opdateres og justeres for de skønhedsfejl, der altid vil være i en ny app. 

Brugerne elsker forsiden

De dygtige udviklere hos Nodes anbefalede som nævnt at holde appen enkel og intuitiv med hovedfokus på forsiden. Forsiden skal friste og inspirere med et væld af programmer. Programmerne og udsendelserne pakkes i vandrette "karruseller". De er især inspireret af Netflix og giver mulighed for at pakke meget indhold på lidt plads. Brugere, som vi siden lancering har besøgt hjemme og interviewet om deres brug af TV MIDTVEST Play, fanger med det samme forsidens opbygning og funktioner. Det er vi virkelig glade for. 

En designmæssig udfordring har været at vise alt det, den kan. Mange brugere ved eksempelvis ikke, at vi har en programoversigt under Live TV, før de selv klikker rundt og opdager den. Brugerne har også feedbacket opmærksomt på streamingkvalitet, hastighed og de knapper og ikoner, der er i appen. Det er ikke ligegyldigt, hvilke play-knapper og symboler, man bruger. 

Forpremiere og nye formater

Det har givet overraskende mange muligheder at have en streamingapp blandt vores egne platforme. Vi kan nemt lade et program få forpremiere på et tidspunkt, der ofte kan være mere aktuelt, end når det er programsat på vores 24-timers kanal. 

Vi kan også samle vores indhold i kategorier, som vi selv sammensætter. Eksempelvis er en af de mest populære elementer i appen listerne med titlen “Har du 5 minutter?” og “Har du 10 minutter?”, hvor brugerne ved, hvad de får. 

Noget vi især skal afprøve i det kommende år, er at bruge vore frihed til at udgive programmer, nyheder og serier, når vi er klar med indholdet. Det vil for alvor sætte en ny standard for vores brugervenlighed, så vi er til rådighed, når folk har tid til at bruge os.

En ny måde at se tv på

Vi har snart rundet 25.000 brugere af TV MIDTVEST Play, der lige nu har appen installeret. Det er således et tal, hvor afinstallationer er trukket fra.

Når vi dykker ned i tallene, er der mellem 1.400 og 2.000 video-åbninger om dagen i TV MIDTVEST Play. At have knap 25.000 brugere betyder således ikke, at der er 25.000 aktive brugere hver dag. I sidste uge var der knap 4.000 aktive brugere, som åbnede appen 8.300 gange.

Jo mere vi tydeligt viser i appen og i vores nyhedsflade, hvad vi kan byde på i appen, jo oftere bruges den. Et andet interessant mønster er, at brugerne ser flere klip, når de er i gang med en session. Så her kan vi for alvor se forskellen på seere på en kanal, der ser ét afsnit af et program - og streamingbrugere, der gerne napper flere afsnit og klip efter hinanden når tiden og lysten er der. 

Hvordan får vi brugere?

I dag er vi tæt på 25.000 smartphones og tablets, som har TV MIDTVEST Play installeret. Vores mål er at ramme 100.000. Så næste udfordring er at knække, hvordan vi markedsfører vores tilbud rigtigt. Vi har fundet de nuværende brugere ved at nævne appen i vores nyhedsudsendelser og på tvmidtvest.dk. Men her fanger vi dem, der allerede kender og bruger os.

Derfor vil vi i 2019 afprøve pop-up events og undersøge andre måder, vi kan gøre opmærksom på appen på. Hvor er den magiske megafon? Når vi har fundet den, deler vi selvfølgelig opskriften her på bloggen. 

Nadia Nikolajeva's picture

Nadia Nikolajeva, Digital chef · nani@tvmidtvest.dk

Importeret fra København til Holstebro, idet jeg faldt pladask for TV MIDTVEST. Uddannet journalist ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Tidligere på tv2.dk og metroxpress. Brænder for medier i udvikling og dialog med deres brugere.